dimarts, 22 de juliol del 2014

Pic de l'Estanyó i Pics de Casamanya

El Pic de l'Estanyó, els Casamanyes Nord i del Mig des del Casamanya Sud
El recorregut des del Pic de l'Estanyó fins al Pic de Casamanya Sud és el mirador nord i central d'Andorra. En un dia com el d'avui és una excursió magnífica. Si, a més, es segueix un itinerari circular que evita passar dues vegades pel mateix lloc, doncs tant millor.

Fa molts anys havia pujat amb esquís el Pic de l'Estanyó tot seguint la proposta d'una de les mítiques fitxa-esquí (la número 63). La carretera al coll d'Ordino (CS-240) encara estava en construcció i vam sortir des del mateix Canillo. Avui, la carretera m'ha estalviat més de 300 m de desnivell i he pogut sortir des dels 1830 m per seguir la part alta de la vall del Montaup.

La vall del Montaup des del punt de sortida
La idea era pujar el Coll d'Arenes, entre el Casamanya Nord i la carena a l'Estanyó, però, en apropar-m'hi, em sembla factible pujar primer en direcció nord per després flanquejar la carena en direcció nord-est, tot passant prop dels estanys de la Vall del Riu.

El Coll d'Arenes, camí dels estanys de la Vall del Riu
El flanqueig es força còmode i poc després de passar prop de l'estany més al nord m'enfilo per fort pendent cap a la carena que puja del coll entre el Pic de la Cabaneta al Pic de l'Estanyó. Segueixo la carena i arribo al cim, La vista, espectacular.

Des del Pic de l'Estanyó (2914): el Pic de la Serrera, amb la seva famosa pala sud, el coll i la carena cap al Pic de la cabaneta i, a sota, a la dreta, l'estany nord dels estanys de la Vall del Riu.
Des del Pic de l'Estanyó (2914): la carena cap als Casamanyes
Segueixo la carena, cap al sud-oest, tot recordant que aquella vegada, amb els esquís, la vam trobar força entretinguda. Avui, gairebé no em cal ni posar les mans enlloc.

Prop del Coll d'Arenes, els Casamanyes cada cop més a prop
Del Coll d'Arenes, un camí ben traçat i indicat amb les marques grogues habituals, permet superar amb facilitat les grades que cauen del Casamanya. Fins i tot, als darrers passos s'hi ha instal·lat una cadena.

Cadena al tram final de la grimpada a la carena del Casamanya Nord des del Coll d'Arenes
Arribo al cim del Casamanya Nord. Gairebé tot el recorregut de carena, el fet i el que hi ha per fer, es veu des d'aquí. Segueixo cap al Casamanya Sud.

Prop del Casamanya del Mig, l'altiu Casamanya Sud i la carena per on baixaré
D'aquest darrer cim, baixo còmodament per la carena. La deixo en apropar-me a la carretera del coll d'Ordino baixant per un pendent herbós i florit. Segueixo, finalment, un curt tram de carretera per arribar a l'aparcament.

Arbres secs prop de la carretera del coll d'Ordino
Han estat poc més de 14 km, uns 1500 m de desnivell i sis hores i mitja d'excursió.